Nieuwe tijden, nieuwe mogelijkheden waardoor ik met enige fierheid onze website boven de doopvont mag houden.

Ik dank  omwille van het bijeen zoeken van club-info, stichtingsdata, verslagen, foto's en briefwisseling - Sonja Derboven en Francis Symons waardoor we een summier overzicht kunnen tonen van de eerste 5 jaar van Petanqueclub Krankhoeve / Berentrode.

De vereniging zag onder de naam Petanqueclub Krankhoeve het levenslicht op 17 december 1990 en telde bijna vanaf de eerste dag 25 leden. Het toenmalige bestuur bestond uit Eddy Claes (ere-voorzitter), Jos Doemen (voorzitter), Jos Verwaest (ondervoorzitter) en Francis Symons (secretaris). De eerste jaren werd er met de ballen gegooid op de speelvelden naast de Krankhoeve (ook gekend als "in den boomgaard").

Jaarlijks steeg het ledenaantal waardoor in 1993 een uitbreiding van het bestuur zich opdrong en Phil Corthout, Louis Tonnoyer en Frans Verboom het bestuur kwamen versterken.

Naarmate de vereniging groeide nam ook het aantal activiteiten toe; paastoernooien, Trofee Schepen van Sport, nachttoernooien, wisselbekerontmoetingen met bevriende Nederlandse petanqueclubs, clubkampioenschappen, nationaal triplettentoernooi, regelmatigheidscriteriums, enzovoorts.

Op 12 juni 1993 werden met medewerking van het gemeentebestuur de 8 nieuwe buitenbanen officieel geopend, en nam de vereniging afscheid van de vertrouwde banen naast de Krankhoeve om vanaf dan de nieuwe banen - gelegen naast de sporthal (Grote Doelstraat) - te gaan gebruiken.

In februari 1998 kreeg de sportkeet (Grote Doelstraat) een aanbouw met daarin 4 petanquebanen zodat er vanaf dan ook bij slecht weer kon gespeeld worden.

In 1999 werd gekozen om in de naam te verwijzen naar de Gemeentelijke Sportdienst en kreeg de vereniging een nieuwe naam: Petanqueclub Berentrode.

2015 wordt een mijlpaal in de geschiedenis van de club, en de leuze van de stichters indachtig - "wij spelen voor ons plezier" - sluiten we dan een eerste periode van 25 jaar af en hopen we minstens evenveel jaar samen onze geliefde sport te kunnen uitoefenen.

Meest recente reacties

13.02 | 11:48

Hallo,

Vanaf welke leeftijd kan je deelnemen? Is het ook voor kinderen?

Groetjes,
Sonja

08.08 | 15:13

Het was een onvergetelijke dag in Oostende en het etentje was SUPER